سرخط خبرها

برگزاری جشنواره هنر‌های شهری مشهد |جلوه‌های هنر شهری در بهار مشهد

  • کد خبر: ۱۳۳۷۷۹
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
برگزاری جشنواره هنر‌های شهری مشهد |جلوه‌های هنر شهری در بهار مشهد
جشنواره هنر‌های شهری مشهد با هدف زیباسازی مشهد الرضا (ع) چهارده سال است که در آستانه نوروز برگزار می‌شود؛ جشنواره‌ای که با سعی و کوشش مدیریت شهری و مشارکت گسترده هنرمندان شکل گرفته است و از سال گذشته عنوان بین المللی را نیز یدک می‌کشد.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛اکنون پس از آموخته‌های بسیار و با بهره گیری از تجارب هنرمندان و متخصصان در کیفیت بخشی به سیما و منظر شهر در سال گذشته، فراخوان جشنواره بین المللی هنر‌های شهری مشهد بهار ۱۴۰۲ نیز منتشر شده است؛ فراخوانی که در بخش‌های مختلف خود بر موضوعات (تجلی هویت ملی)، ماه مبارک رمضان (تجلی نشاط معنوی) و امام رضا (ع) (تجلی هویت دینی) تأکید دارد. یوسف اسماعیل زاده، معاون فرهنگی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، و علی مسافری، رئیس اداره هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، در ادامه درباره فراخوان این رویداد توضیحات بیشتری ارائه کرده اند که پیش روی شماست.

در نظر گرفتن ۸ بخش

یوسف اسماعیل زاده، معاون فرهنگی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، با اعلام خبر انتشار فراخوان جشنواره هنر‌های شهری مشهد بهار ۱۴۰۲ گفت: جشنواره هنر‌های شهری مشهد در تداوم سنت دیرینه خود، امسال با رویکرد‌های محتوایی و اجرایی متفاوت همراه با هنرمندان و فرهیختگان شهر به استقبال از بهار سال ۱۴۰۲ خواهد رفت.

به گفته او فراخوان جشنواره هنر‌های شهری مشهد شامل هشت بخش اصلی گلستان، شهرآرایی، هنر‌های تعاملی، نورآرایی، دیوارنگاری، سرود، نمایش و بخش ویژه هنر‌های مردمی است که البته بخش گلستان رویداد پیش ازاین منتشر شده است. معاون فرهنگی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد همچنین خاطرنشان کرد: هنرمندان از طریق شرکت در کارگاه چالش طراحی و پرورش یا ارسال مستقیم طرح‌ها در سایت جشنواره می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند.

اسماعیل زاده درباره تفاوت‌های فراخوان امسال با سال‌های گذشته نیز گفت: در بخش محتوایی توجه ویژه‌ای به بحث هویت ملی داریم. همچنین باتوجه به هم زمان شدن ماه مبارک رمضان و ایام نوروز توجه به این ماه در آثار و تولیدات امسال مدنظر قرار گرفته است. او درباره تفاوت‌های اجرایی جشنواره ۱۴۰۲ نیز بیان کرد: امسال آثار هنر‌های تعاملی به صورت یک بخش ویژه در جشنواره ارائه شده است.

همچنین ازآنجایی که در ماه رمضان مردم بعد از افطار به خیابان‌ها می‌آیند، توجه ویژه‌ای به فضای شبانه شهر داشته ایم و بخش آذین‌ها و سازه‌های نوری را تعریف کرده ایم. معاون فرهنگی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد همچنین ادامه داد: امسال برای کمک به گروه‌های جوان و نوجوان و پخته شدن طر ح ها، کارگاه‌هایی را با حضور اساتید و شخصیت‌های متخصص در بخش‌های مختلف برگزار می‌کنیم که برخی آثار شهری قرار است از دل این کارگاه‌ها خارج شود.

هنر‌های تعاملی شهری

یکی از بخش‌های ویژه امسال بخش هنر‌های تعاملی شهری است. علی مسافری رئیس اداره هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد درباره اهمیت این بخش بیان کرد: اهمیت این بخش از جشنواره تأکید بر ایجاد جریان هنری با هدف توجه به تعامل مخاطب با آثار هنری است.

در واقع مخاطب امروز که در رویارویی روزافزون با فناوری ها، نوآوری‌ها و اشکال مختلف و هیجان انگیز سرگرمی قرار گرفته است، نیازمند بهره مندی از آثاری است که بتوانند به این نیاز فرهنگی پاسخ مناسبی بدهند؛ ازاین رو این بخش در تلاش است با تأکید بر عنصر تعامل بین اثر هنری و مخاطب، از ظرفیت‌های این گونه هنری متناسب با فضای شهری در راستاى ایجاد نشاط اجتماعى بهره ببرد.

به گفته او رویکرد‌های اجرایی بخش آثار هنری تعاملی شامل آثار هنری تعاملی مبتنی بر بازی، آثار هنری تعاملی مبتنی بر تکمیل اثر، آثار هنری تعاملی مبتنی بر تجارب علمی و آثار هنری تعاملی واکنش گراست. همچنین براساس جدول زمان بندی، پایان مهلت ارسال آثار در بخش کارگاهی ۴ آذر و پایان مهلت ارسال آثار در بخش سایت ۱۵ آذر است.

شهرآرایی، هم سو با بهار و ماه رمضان

مسافری درباره بخش شهرآرایی جشنواره هنر‌های شهری مشهد ۱۴۰۲ گفت: در این بخش چشم انتظار هر اقدام هنرمندانه‌ای هستیم که در ایجاد جلوه‌ای نو، بانشاط و هم سو با بهار طبیعت و ماه مبارک رمضان، بر کالبد شهر نقش ببندد.

او ادامه داد: طرح‌های پیشنهادی در این بخش می‌توانند در برگیرنده مضامین نوروز (تجلی هویت ملی) با محوریت آداب، آیین‌ها و رسوم اقوام ایران زمین در نوروز، نوروز پیام آور دوستى و مهربانى، نماد‌ها و نشان هاى نوروز و خاطرات و نوستالژى هاى نوروز و سال تحویل، ماه مبارک رمضان (تجلی نشاط معنوی) با محوریت نماد‌ها و نشانه هاى ماه مبارک رمضان، بهره گیرى از مفاهیم ماه مبارک رمضان همچون مودت و مهربانى، احسان و همدلى بین مردم و آیات قرآن و احادیث با مضامین اخلاق اجتماعى و امام رضا (ع) (تجلی هویت دینی) با محوریت القاب و صفات امام رضا (ع)، برکت و کرامت در شهر امام مهربانى‌ها و نماد‌ها و نشانه هاى حرم امام رضا (ع) باشند. به گفته مسافری پایان مهلت ارسال آثار در بخش کارگاهی ۲۷ آبان و پایان مهلت ارسال آثار در بخش سایت ۸ آذر است.

آذین‌های نوری، تجربه اى لذت بخش

رئیس اداره هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به بخش جدید آثار و آذین‌های نوری یادآور شد: آثار نوری در جشنواره بین المللی هنر‌های شهری مشهد در دو بخش پذیرای طرح‌های هنرمندان است. بخش اول سازه‌های تعامل نوری است که مى تواند تجربه اى متفاوت و لذت بخش را براى بازدیدکنندگان فراهم آورد. ویژگی‌های آثار پیشنهادی این بخش شامل آثار مبتنى بر نور و بازى، آثار مبتنى بر نور و حرکت، آثار مبتنى بر نور و صوت، آثار مبتنى بر نور و فناورى هاى نوین و آثار چیدمان نورى و نمایش نور می‌شود.

پایان مهلت ارسال آثار برای ثبت نام کارگاهی و از طریق سایت به ترتیب ۱۱ و ۲۲ آذر است. او ادامه داد: بخش دوم آذین‌های نوری است. در این بخش هنرمندان و نوآوران مى توانند در قالب هاى مختلف همچون ریسه هاى نورى، لوگوپروژکتور، لوگوفن، تزئینات نورى... به ارائه طرح بپردازند. پایان مهلت ارسال آثار در این بخش ۲۲ آذرماه است.

دیوارنگاری برای ایجاد فضاهاى جذاب

مسافری درباره بخش دیوارنگاری نیز توضیح داد: مجاوران و زائران امام مهربانی‌ها به رسم هرساله نظاره گر نقش آفرینی هنرمندان بر دیواره و جداره‌های شهر هستند. در جشنواره امسال قرار است دیوارنگاری‌ها در سه بخش بر جداره و سطوح شهری نمایان شوند.

او خاطرنشان کرد: بخش ویژه امسال نقاشی‌های سه بعدی و آنامورفیک است. هدف از این بخش ایجاد فضاهاى جذاب از طریق تکنیک هایى همچون برجسته نمایی، عمق نمایى، خطاى دید و... در فضاى شهرى است که مى تواند بر بستر معابر، دیوارهاى کوچک و هر سطح و جداره شهرى به شیوه نقاشى اجرا شود.

پرداختن به ابنیه و بناهاى تاریخى، نماد‌ها و نشانه‌های نوروزى، طبیعت خراسان، داستان هاى شاهنامه فردوسى و آثار هیجان انگیز از جمله موضوعات مدنظر در این بخش است. به گفته رئیس اداره هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، بخش دوم دیوار‌های مرتفع شامل طراحى و اجراى نقاشى دیوارى براى سیزده دیوار مرتفع شهرى و بخش سوم دیوار‌های کوچک ثابت و سازه‌های متحرک است. پایان مهلت بارگذارى آثار هنرمندان در پایگاه اینترنتى جشنواره هم ۳۰ آذر ماه اعلام شده است.

تئاتر در قالب شیوه هاى مختلف میدانى

مسافری درباره بخش هنر‌های نمایشی نیز بیان کرد: این بخش مشتمل بر اجراى آثار نمایشى در قالب شیوه هاى مختلف میدانى با تأکید بر خلاقیت هاى ویژه و اجراهاى مفهومى با موضوعات فراخوان است. اولویت انتخاب در این بخش نیز با هنرمندان ساکن مشهد است، اما ظرفیت ویژه‌ای نیز برای هنرمندان سایر شهر‌ها در نظر گرفته شده است.

او همچنین تأکید کرد: طرح‌ها و نمایش هاى ارائه شده نباید در هیچ جشنواره یا اجراى عمومى‌ای شرکت داده شده باشند. مسافری یادآور شد: تکریم زائران و مجاوران امام رضا (ع)، خانواده و سبک زندگى آسان، آسیب هاى اجتماعى نوظهور و مهارت هاى ارتباطى، امیدآفرینى درحوزه پیشرفت کشور و آینده ایران، ترویج فرهنگ نگهداشت و حفاظت از محیط زیست، ترویج فرهنگ استفاده از حمل ونقل عمومى و تقویت تعاملات اجتماعى و فرهنگ شهرنشینی از موضوعات در نظر گرفته شده برای بخش هنر‌های نمایشی است. همچنین مهلت ثبت نام و ارائه سوابق گروه و طرح اولیه ۳ آذر است.

سرود با محوریت همدلى و مهرورزى

رئیس اداره هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد درباره بخش سرود نیز توضیح داد: همه گروه‌های سرود برادران اعم از مدارس، مساجد، پایگاه‌های بسیج، تشکل‌های مردمی و سایر مراکز فرهنگى مى توانند در این فراخوان شرکت کنند. تعداد اعضای گروه نیز باید ۱۰ نفر باشد.

او ادامه داد: محور‌های و موضوعات در نظر گرفته شده برای بخش سرود شامل نشاط اجتماعى با محوریت همدلى و مهرورزى و همسایگى، نوروز (تجلی هویت ملی) با محوریت آداب، آیین‌ها و رسوم اقوام ایران زمین در نوروز، نوروز پیام آور دوستى و مهربانى، نماد‌ها و نشان هاى نوروز، خاطرات و نوستالژی‌های نوروز و سال تحویل و امام رضا (ع) (تجلی هویت دینی) با محوریت امام رضا (ع) و شوق زیارت، استقبال از ماه مبارک رمضان و نشاط دینى و مفاهیم تربیتى و دینى مرتبط با ماه مبارک رمضان می‌شود. به گفته مسافری مهلت ثبت نام برای ارسال آثار در بخش سرود ۲۰ دی ماه و داوری نهایی ۵ بهمن ماه است.

جشنواره هنر‌های شهری مشهد هویت شهر است

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد به مناسبت انتشار فراخوان جشنواره هنر‌های شهری مشهد و موضوع استقبال از بهار ۱۴۰۲ گفت: این رویداد تبدیل به هویت، نما، نام یا برند این شهر شده است و همواره توسط مدیریت شهری دنبال می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، مهدی ناصحی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین رویکرد‌هایی که مدیریت شهری در این سال‌ها دنبال کرده است و از آن به عنوان برندینگ شهر مشهد یاد می‌شود، موضوع استقبال از بهار و جشنواره هنر‌های شهری مشهد است.

وی افزود: استقبال از بهار از برنامه‌های بسیار خوبی است که همواره دوره ششم مدیریت شهری این برنامه را دنبال کرده است و سعی در ارتقای کیفی این رویداد دارد. عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: نمایش هنرمندانه موضوعات مختلف استقبال از بهار موجب شادابی، طراوت و نشاط می‌شود و همواره این موضوعات جزو اولویت‌های اساسی برای استقبال از بهار بوده است.

ناصحی خاطرنشان کرد: همکاران ما در سازمان فرهنگی با یک زمان بندی مناسب، در حال برگزاری مقدمات این رویداد بزرگ و ارزشمند در شهر مشهد هستند. وی تصریح کرد: تقارن ایام نوروز و فروردین با اعیاد شعبانیه و همچنین ماه مهمانی خدا موجب خواهد شد المان‌های ویژه این ایام نیز تدارک دیده شود. وی گفت: امیدواریم با اعتمادسازی و جلب بیشتر هنرمندان شهری بتوانیم باعث رشد و ارتقای کیفی این آثار مخصوصا در جهت نشاط و شادابی شهر باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->